Bemærk: Det er ikke en metode, der giver en fyldestgørende besvarelse af en opgave, men som kan være en god hjælp til at klarlægge input og output og dermed kan være med til at åbne op for selve processen med løsning af opgaven.
Metode til løsning af eksamensopgaver
Skal du løse en opgave af eksamensmæssig karakter – for eksempel en tidligere eksamensopgave – kan du bruge følgende model. Den er velegnet til opgaver, der kræver analyser, vurderinger og opstilling af forslag, men er ikke særlig velegnet til opgaver, der kræver et facit med “med to streger under” (for eksempel en investeringskalkule).
Modellen har som regel syv faser, men i visse tilfælde kan du springe enkelte over:
1. Vægtning af spørgsmål
Begynd med at finde ud af, hvor meget hvert enkelt spørgsmål vægter i besvarelsen.
Ofte er der specificeret, hvor mange procent hvert vægter i den samlede besvarelse. De, der vægter mest, skal du selvfølgelig satse på (det er sjældent de nemmeste!).
2. Læs opgaven
Start med at læse spørgsmålene. Så ved du, hvad du skal være opmærksom på i teksten. (Lad dig ikke forvirre af, at der kan komme ting i spørgsmålene, du ikke umiddelbart kan svare på, men måske giver det mere klarhed, når du læser selve teksten).
Foretag så en grundig gennemlæsning af teksten, vær sikker på at få alt med. Check med dig selv, om du har forstået, hvad der spørges om.
Er du i tvivl om forståelsen, så lav relevante forudsætninger.
Relevansen af forudsætninger kan altid diskuteres, men har du skrevet forudsætningerne, kan tilstedeværelsen ikke diskuteres. Det giver et klart grundlag for bedømmelse.
3. Brain storming
Lav en brain storming med dig selv. Lad dine tanker løbe frit.
Notér allerede ved første gennemlæsning af opgaven de associationer og indfald, du får.
Et godt princip ved brain storming er, at ingen tanke er “for dum”. Notér derfor alt, hvad der falder dig ind, inden du begynder at disponere besvarelsen. Det kan jo altid kasseres, hvis du senere finder, at det ikke er af betydning.
Brug for eksempel et nyt stykke papir hver gang, du får en ide om et nyt område, du eventuelt bør behandle. Hellere kassere noget uvæsentligt end glemme noget væsentligt.
4. Disponering
Under tiden er disponeringen givet eller så godt som givet.
Hold dig i så fald til den.
Ellers gælder det, at disponeringen er besvarelsens skelet. Uden en ordentlig disponering falder hele besvarelsen fra hinanden. Betydningen af en god disposition er fremhævet til trivialitet, men derfor ikke mindre vigtigt. Der skal være en linje igennem besvarelsen – den “røde tråd”.
5. Problemstillingen
Er der ikke givet en fuldstændig entydig problemstilling, må der gøres noget for at konkretisere denne. Klare problemstillinger med hertil hørende forudsætninger er fundamentet i en god besvarelse.
Derfor: Er der en entydig problemstilling, så hold dig til den – ellers specificér med forudsætninger.
6. Problembehandling og fremstilling
Her er typen af det pågældende fag helt afgørende. Der er stor forskel på, hvorledes meget eksakte problemstillinger (for eksempel matematiske) og mere diffuse
(for meget holdningsprægede) skal behandles.
Fælles for næsten alle områder er imidlertid:
1) demonstration af et godt begrebsapparat
2) valget af hensigtsmæssige metoder og konkret anvendelse heraf
3) gode argumentationer og ræsonnementer
4) velbegrundede vurderinger
5) konkrete og underbyggede forslag til løsning
6) fremhævelse af forslagenes konsekvenser
Alt sammen forhold, der demonstrerer din evne til selvstændigt
at anvende teorien på en konkret problemstilling.
7. Konklusion
Helhedsindtrykket kommer normalt mest klart til udtryk i en konklusion.
Ikke alle typer af opgaver egner sig til deciderede konklusioner, men kan det gøres, fremmer det helt klart din totale forståelse over for den, der skal bedømme dig.
Som sagt er der ingen enkelte, generelle og universelle metoder og modeller for løsning af opgaver – eksperimentér dig frem.