4. Koncentrere
Dine notater bør være korte og dækkende. Du må altså hele tiden være på udkig efter de ord, der koncentrerer en stor mængde informationer. Sådanne ord kaldes nøgleord, da de fungerer som en nøgle til din hukommelse. En tekst indeholder gennemsnitlig ca.70-80 % fyldord, hvis eneste funktion er, at det skrevne er grammatisk korrekt. Det vil altså sige, at kun ca. 20-30 % af teksten er væsentlige informationer. Men selv 20 % af en 40 siders lang tekst kan resultere i et temmeligt omfattende notearbejde. Derfor må du komprimere det centrale i teksten ned til få nøgleord. Men hvilke ord er så det? Fra kapitel 5 om hukommelse ved du, at hjernen især har let ved at genkalde navneord og udsagnsord. Karakteristisk for disse ord er, at de skaber billeder.
5. Notere
Der vil sjældent være tid til at renskrive notater. Derfor er det vigtigt, at du skriver, så det er til at læse. Dine notater er personlige, og du skal sørge for at få nedfældet dét, der åbner din hukommelse op. Du bør derfor i videste udstrækning benytte dine egne ord, når du noterer.
6. Efterbehandle
Dine notater skal være genanvendelige. Er de ikke det fra starten, må du efterbehandle dem. Det kan være nødvendigt at tilføje supplerende oplysninger, kommentarer og eventuelle referencer til litteratur eller andre notater. Denne efterbehandling skal du foretage, mens stoffet stadig er friskt i din hukommelse. Herved få du både pudset dine notater af, og du får repeteret stoffet – hvilket jo i sig selv er udbytterigt.
7. Arkivere
Uanset hvor gode dine notater er, vil de ikke være til megen nytte, hvis ikke du kan finde dem igen. Du må altså sørge for at arkivere dem systematisk, således at de er let tilgængelige næste gang, du skal bruge dem.
Det er især punkterne 2-5, der volder mange studerende problemer, da det i undervisningssituationer er nødvendigt, at du både lytter, vurderer, koncentrer og noterer samtidigt. Du skal altså kunne foretage dig flere ting på én gang. Det er en fordringsfuld proces, der kræver træning. Men som bekendt gør øvelse mester.